Tips en tricks social media

Social media zoals Facebook, Pinterest, Twitter, Youtube en linkedin zijn in Het dagelijkse leven bijna niet meer weg te denken. Iedereen doet er wel aan mee, je stuurt zelf ook wel eens een whatsapp bericht en deelt een foto.  De opkomst van social media is in veel opzichten positief. Je kunt delen met vrienden, familie, collega’s etc.  Vooral als ondernemer kunnen de mogelijkheden van social media een toevoeging zijn aan de bedrijfsvoering. Tenminste als je hier zorgvuldig mee omgaat.

 

Maar let op, social media kan ook nadelen met zich meebrengen. Alles wat op het internet staat zal nooit meer verdwijnen. Slechte recensies , foto's of video's die je eigenlijk niet aan het publiek wilt tonen duiken op, juist op het moment dat je er niet op zit te wachten. Het ergste is dat je het niet eens zelf hoeft te doen. Een vriend kan ook onbedoeld iets leuks plaatsen. 

Daarom wil ik graag uitleggen wat de impact van social media is en hoe je er het beste mee kunt omgaan. Voordat je actief social media gaat gebruiken is het wel raadzaam om er echt goed over na te denken. Een strategie voor de zakelijke inzet is echt wel een vereiste.  Zomaar wat doen werkt niet je voordeel. Bedenk dus goed wat je gaat doen, wie je wilt benaderen, hoe en wanneer je social media gaat inzetten.

Netwerken bijhouden en of vergroten

Door het sturen en delen van (korte) berichten kun je jouw relaties voorzien van interessante informatie. Deze informatie kan zelfs leiden tot een vergroting van jouw sociale zakelijke netwerk. Denk er goed over na welke bericht je waar plaatst. Je kunt natuurlijk altijd een combinatie maken van de social media kanalen die er zijn zoals twitter, facebook, youtube, blog (los of op jouw website).

Beloon jouw klanten

Veel ondernemers doen er alles aan om veel volgers via twitter en likes via facebook te krijgen. Dit vaak gepaard met een verloting van een artikel bij een groei van het aantal volgers of likes. Of dit een juiste manier van klantenbinding is betwijfel ik. Zelf neem ik dergelijke berichten niet meer zo serieus. Wat dan wel weer werkt is laten meewerken en kans maken op het krijgen van een artikel of korting.

Een voorbeeld hiervan is het belonen van een bezoeker of klant die bij jou een andere klant aanbrengt. Dit kan zijn een korting, een cadeautje of iets anders waar de klant iets aan heeft. Bij dergelijke acties heeft zowel de klant als jij er een voordeel aan.  Hoe het beste hierop kan worden gestuurd is afhankelijk van de branche waarin jij opereert.  Een ander voordeel hiervan is dat jouw bezoekers gaan adverteren en acquisitie plegen voor jou.

Blijf altijd eerlijk en jezelf

Je kunt de mooiste verhalen vertellen maar de waarheid komt altijd naar boven. Blijf daarom eerlijk met wat je communiceert. Je zult zien dat eerlijkheid het langst duurt. Bezoekers dan wel klanten komen toch wel achter de waarheid en communiceren dit ook graag via de sociale kanalen.  Aandacht is goed maar probeer de niet gewilde recensies van de bezoekers maar eens te ontkrachten of in het positieve te draaien. Laat daarom klanten een referentie geven over jou of over jouw dienst. Positieve feedback is geweldig om te hebben en te tonen.

Je bent altijd een ondernemer

Bezoekers en of klanten kunnen echt geen onderscheid maken tussen privé en zakelijk. Leuke privéfoto’s, video's lof uitlatingen worden direct gekoppeld aan het zakelijke leven.  Denk daarom goed na voordat je privé gebruik maak van de zakelijke social media. De meningen zijn erover verdeeld maar er is echt niets mis mee om af en toe wat privéberichten te plaatsen op jouw zakelijk account. Dit geeft een persoonlijk tintje aan jouw berichten. Je bent naast ondernemer toch ook mens. Voor Facebook geldt wel dat je dit beter kunt scheiden. Maak een zakelijke pagina aan vanuit jouw privépagina.

Werk samen met collega's

Via social media kun je erg veel leren van jouw collega's (concurrenten). Zie dit als een voordeel. Wellicht kun je elkaar wel helpen door advies te geven op een vraag. Misschien kun je jouw collega wel uit de brand helpen of andersom. En nog mooier, wellicht is een samenwerking mogelijk zodat je aan de wens van de klant kunt voldoen. De klant is hiermee gematst en zal dit communiceren binnen zijn kennissenkring. En… mond tot mond reclame is nog steeds de beste marketing.

Wees zorgvuldig met klachten

Een klacht kan een kans zijn. Een negatieve recensie is een emotie van de klant. Probeer niet mee te gaan in zijn emotie. Word vooral niet boos en laat je boosheid niet merken in de berichtgeving. Potentiële klanten lezen dit en onthouden jouw boze reactie. Dus, denk na (ga een rondje wandelen of zi) en reageer op een positieve manier. Een mooi voorbeeld is hoe T-mobile op klachten inspeelt.  Alle klachten die worden geuit op twitter worden direct opgepakt en opgelost. Het enige wat ze verlangen is positieve feedback door de klant/klager.

Maak gebruik van forums / fora

Bezoekers hebben veel vragen. Veel van deze vragen worden gesteld op fora. Niet alleen klanten maar ook ondernemers die om raad en daad vragen. Controleer daarom regelmatig fora die gaan over jouw expertise. Geef gratis advies en wellicht heb je een nieuwe klant of een blije collega. Binnen fora kun je eenvoudig zoeken naar vragen die worden gesteld.

Laat je niet negatief uit over klanten of concurrenten

Het is best verleidelijk, en willen wij dit niet allemaal wel eens doen, om jouw concurrent eens lekker zwart te maken. Door te vertellen dat jouw product beter is of dat jouw service beter is. Doe dit niet, het wordt niet gewaardeerd en nog erger, wie ben jij om dit te bepalen. Laat jouw klanten dan recensies schrijven. En ben je echt beter dan jouw concurrent dan wordt dit snel zichtbaar op het internet en via de mond tot mond reclame.

Houd rekening met gevoelige gegevens

Hoe makkelijk is het wel niet om snel een adres op Facebook te plaatsen of een rekeningnummer. Maar, het internet is een oneindig open gebied. Iedereen kan meekijken en iets met deze gegevens doen.. Denk daarom goed na over het plaatsen van gevoelige gegevens. Een mooi voorbeeld is te vertellen dat je lekker op vakantie gaat. Iedereen op het internet weet inmiddels  waar je woont en dat jouw huis een tijdje onbewoond is. En misschien na de vakantie wel echt leeg en onbewoonbaar.

Auteursrechten

Het is illegaal om zonder toestemming van de eigenaar muziek, foto's, video's openbaar te delen. je kunt hier boetes voor krijgen en dus financiële schade opleveren. Wees voorzichtig met delen van andermans gegevens. Vraag toestemming of koop het voor een bepaald bedrag. Kopen is altijd goedkoper dan “lenen”. Check altijd de rechten bij het plaatsen van bijvoorbeeld een afbeelding.

Meten is weten

Omdat je zo je best doet om bekender te worden en te groeien met het aantal klanten is het verstandig om jouw harde werken te meten. Met bijvoorbeeld Google Analytics kun je in één oogopslag zien welke pagina’s zijn bezocht, hoe lang ze op een pagina zijn gebleven, waar ze vandaan komen etc.

 Op het moment dat bezoekers direct jouw site verlaten kan het zijn dat je iets meer je best moet doen of dat er en bezoeker op een verkeerde site is gekomen. Schrik er niet gelijk van. Probeer wel het verloop te achterhalen van jouw bezoekers. Welke pagina’s bezoeken zij en zit er een logica in. Oh ja, de contactpagina is meestal de slechts of de kortst bezochte pagina. Daarom ook nog steeds verstandig om de bezoeker tot actie over te laten gaan zodra ze jouw site bezoeken.  

Interesse?

Mocht je geïnteresseerd zijn om meer te doen met Social media. Wij van Be E Business kunnen je hierin adviseren. Wil je de werkzaamheden uitbesteden ook hiermee kunnen wij ondersteuning bieden. Neem contact op met 06-24139095 of laat het weten via ons contactformulier.