Structuur op de website is noodzakelijk

Een website is en blijft het visitekaartje voor een bedrijf. Maar alleen een website hebben, hoe mooi dan ook, is tegenwoordig niet voldoende. Je moet toch zeker de doelgroep kunnen voorzien van relevante informatie en nog leuker, uw doelgroep moet ook uw website kunnen vinden en de informatie willen lezen en tot conversie willen overgaan. Het toepassen van structuur en strategie is best een belangrijk dingetje. 


De teksten voor o.a. dienstverlening en / of producten moeten leesbaar en duidelijk vindbaar zjin op de website. Dit om de bezoeker te triggeren op de site te blijven en relevante informatie dan ook interessant vindt. Dus niet alleen moeten de duidelijk zijn beschreven ook moet er een duidelijke structuur zijn. Zie dit als een boek.

Een boek heeft een opbouw vanaf de eerste pagina tot en met de laatste pagina. Stel je eens voor dat je na hoofstuk 1 direct doorspringt naar hoofdstuk 8, terug naar hoodstuk 4 en dan door het slot. Het boek van ruim 300 pagina's is echt snel uit en uiteindelijk heb je werkelijk geen idee waar het boek over ging. Zo gebeurt dit ook helaas te vaak met de websites. 

Voordat u een website gaat vullen, moet er goed worden nagedacht wat er op de site komt, wie de doelgroep is, waar en wanneer de sitevulling komt en hoe dit wordt getoond. Om een handje te helpen zijn hieronder 10 tips.

  1. Zorg ervoor dat interessante artikelen direct zichtbaar zijn of eenvoudig zijn te bereiken. Bij voorkeur direct op de homepage van de website. Je wilt immers dat deze artikelen direct worden gelezen.Maak het zodanig interessant dat bezoekers direct actie ondernemen. Dit kan met behulp van een link, een button of afbeelding. 
  2. Blijf overzicht houden met de aanwezige menu's en de categorieen. 4 x een menu-item met dezelfde soort onderwerpen is niet bevorderend om de bezoeker op de site te houden. Structuur is gewenst.
  3. Een website is nooit af en zal dynamisch moeten zijn. Regelmatig de website aanpassen en updaten om dit weer interessant te houden voor de bezoekers.
  4. Laat links duidelijk zien op de website. Een link is toch een uitnodiging om hierop te klikken.... Een link is ook een call to action.
  5. Bezoekers zijn gewend aan een bepaalde standaard (ook te lezen in de internetrichtlijnen). Originaliteit op de website is best prima maar ga niet pioneren met de manier hoe een bezoeker kijkt. is een website niet eenvoudig en duidelijk opgebouwd zal de bezoeker de website verlaten. Beter een saaie website met een goed verhaal dan ......
  6. Nieuwsitems zijn interessant behalve als het laatste nieuws vijf jaar geleden is geplaatst. Maak je gebruik van nieuwsitems actualiseer dit regelmatig. Doe het anders niet.
  7. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden maar een overkill aan afbeeldingen is ook geen promotie om op de website te blijven. 
  8. Een doorn in het oog voor tekstschrijvers maar in een artikel mag best een paar keer benadrukt worden waar het over gaat. Gaat het over websites, dan mag het woord website zeker een paar keer worden gebruikt. Voor google is het dan duidelijk dat het onderwerp gaat over websites. 
  9. Denk ook goed na over de lettertypen die worden gebruikt. Gebruik bij voorkeur een veel voorkomende lettertype. Je kunt er dan vanuit gaan dat iedere computergebruiker dit lettertype heeft. Gebruik je een exotisch lettertype dan ziet de site er bij jou mooi uit maar de bezoeker ziet iets heel anders.
  10. Eigenlijk een van de belangrijkste punten. De contentstrategie... Bij iedere tekst die je maakt moet je bedenken wat je ermee wilt bereiken. Je wilt toch zeker hebben dat een bezoeker een klant gaat worden.

Natuurlijk kun je zelf deze punten (en nog meer) toepassen maar sparren en een strategie bepalen voor de website is echt noodzakelijk. Een goed ingerichtte website geeft ook direct een eerste indruk hoe je als ondernemer bent. Sos is het maken van een tekening met de structuur al een eerste goede opzet.

Wil je meer informatie over het optimaal inrichten van uw website en alles er aan doen om de website interessant te houden voor bezoekers? Wij vanuit Be E Business komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Neem voor meer informatie op met 06-24139095 of via ons contactformulier.