Voor veel bedrijven kan het hebben van een webshop niet ontbreken deze tijd. Ongeacht of je een klein bedrijf bent dat net begint, of een gevestigd merk dat online wil uitbreiden is het altijd de vraag: moet je een webshop laten maken door professionals of moet je zelf aan de slag? Beide opties hebben hun voor- en nadelen, en de beste keuze hangt weer af van persoonlijke behoeftes en middelen. In deze blog zullen we de voor- en nadelen van beide opties bij langs gaan.
Voordelen van webshop laten maken
1. Professionele kwaliteit
Als je een professioneel webdesignbureau of freelance ontwikkelaar inhuurt weet je zeker dat je een webshop krijgt met hoog niveau ontwerp en functionaliteit. Professionals hebben de benodigde ervaring en vaardigheden om een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop van te maken waar je optimale conversies uit kan halen.
2. Tijdsefficiëntie
Het ontwerpen en ontwikkelen van een webshop kan een tijdrovend proces zijn. Door dit uit te besteden heb je meer tijd over om op andere zaken te concentreren van het bedrijf in plaats van de webshop.
3. Op maat gemaakte oplossingen
Een professioneel team kan op maat gemaakte functionaliteiten en integraties ontwikkelen die precies worden afgestemd op jouw behoeften voor het bedrijf. Denk aan eventuele productfilters tot aangepaste betaalgateways.
4. Ondersteuning en onderhoud
Veel webdesignbureaus bieden een doorlopende ondersteuning en onderhoud. Mocht er dus iets komen te gebeuren met de website is er altijd iemand die te hulp kan schieten voor updates of technische problemen.
Nadelen van een webshop laten maken
1. Kosten
Vaak kan een webshop laten maken heel prijzig zijn, vooral als je op zoek bent naar een complexe en volledig aangepaste oplossing. Kosten kunnen variëren tussen duizenden en tienduizenden euro’s.
2. Afhankelijkheid
Als je een derde partij inschakelt, ben je afhankelijk van hun beschikbaarheid en responsiviteit. Dit kan best frustrerend zijn als dit niet uitkomt voor jouw planning of als je een snelle aanpassing wilt.
Voordelen van zelf een webshop maken
1. Kostenbesparing
Zoals hiervoor genoemd is een van de grootste voordelen van zelf een webshop maken dat je veel kosten bespaard. Met platforms zoals Shopify, WooCommerce en Wix kun je tegen relatief lage kosten een eigen webshop opzetten.
2. Volledig controle
Door zelf je webshops te maken heb je volledige controle over het ontwerp en de functionaliteiten die je graag wilt hebben. Dit hoef je verder niet te overleggen met anderen en kunt wijzingen aanbrengen wanneer je maar wilt.
3. Leren en groeien
Het proces van het zelf maken van een webshop kan ook veel leerzame en goede ontwikkelingen met zich meebrengen. Je ontwikkeld nieuwe vaardigheden en kennis op het gebied van webdesign, e-commerce en online marketing. Dit kan heel handig zijn voor eventuele toekomstige projecten.
Nadelen van zelf een webshop maken
1. Beperkte functionaliteit
Toc kunnen veel DIY- platforms beperkingen meebrengen in vergelijking met op maat gemaakte oplossingen. Zonder technische kennis kunnen complexe aanpassingen en unieke functies lastig zijn om te realiseren.
2. Ondersteuning
Bij technische problemen of beveiligingskwesties zul je dit zelf moeten oplossen en is er niemand die extra ondersteuning biedt tenzij je hiervoor betaald. Dit kan stressvol zijn als je niet weet hoe je bepaalde zaken moet oplossen
Wat optie is het beste?
De keuze tussen een webshop laten maken en zelf maken hangt af van je budget, tijd en technische vaardigheden. Wil je graag professionele hulp en ben je bereid te investeren? Dan kan het laten maken van een webshop bij een online marketing bedrijf bijvoorbeeld erg fijn zijn. Wil je kosten besparen en ben je bereid om tijd en moeite erin te steken? Dan kan het zelf maken van een webshop een leuke uitdaging zijn. Met de juiste aanpak kun je een succesvolle online winkel opzetten die bijdraagt aan de groei van je bedrijf!